Huishoudelijk reglement

Oktober 1978

Wijkvereniging ’n Oaln Diek

Huishoudelijk Regelement

 

Het huishoudelijk regelement (hierna te noemen HR) en eventuele wijzigingen daarop, wordt vastgesteld door de Algemene Leden Vergadering (hierna te noemen AVL).

Het HR mag niet in strijd zijn met de statuten.

 

Een voorgestelde wijziging of aanvulling van het HR kan alleen worden behandeld indien 7 dagen voor aanvang van de AVL de leden van de inhoud op de hoogte zijn gesteld.

 

Onderwerpen

  • Doelstelling wijkvereniging;
  • Wat zijn leden;
  • Contributie;
  • Samenstelling bestuur;
  • Samenstelling commissies;
  • Wijkkrant – Website;
  • Vergaderschema;
  • Algemene Leden Jaarvergadering;
  • Kascommissie;
  • Aanmelding activiteiten;
  • Regeling ’t Diekhuus;
  • Taken commissies;
  • Algemene afspraken.

 

 

1.  Doelstelling

Het bestuur en de diverse commissies hebben als doel het woon- en leefklimaat te ontplooien, zulks ten behoeve van alle inwoners van de wijk ’n Oaln Diek. Uitgesloten hiervan zijn Kerkelijke- en Politieke activiteiten..

Aan alle activiteiten moet een ieder zonder wroeging deel kunnen nemen, extreme groeperingen daargelaten.

 

2.  Wat zijn leden

Onder leden wordt verstaan een huisgezin, stel of alleenwonende. Wanneer twee huisgezinnen in een huisdeel wonen worden deze als twee aparte leden gerekend.

Leden hebben stemrecht wanneer zij de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt, of deze leeftijd hebben overschreden.

 

3.  Contributie

Leden zijn zoals bij “Wat zijn leden” beschreven één maal per jaar contributie verschuldigd. Op de AVL wordt de hoogte van de contributie bepaald.

In bijzondere gevallen, is slechts een gedeelte van de contributie verplicht.

De contributie wordt zo snel mogelijk na de AVL geint.

 

4.  Samenstelling bestuur

Het bestuur wordt samengesteld uit 7 personen.

Bij de samenstelling wordt getracht:

  • Dat ieder deel van de wijk middels een bestuurslid wordt vertegenwoordigd
  • Een goede afspiegeling naar aard van de inwoners is.

 

Binnen het bestuurd worden de volgende taken verdeeld:

 

  • Voorzitter (-ster);
  • Secretaris (-esse);
  • Voorzitter (-ster) redactie;
  • Voorzitter (-ster) straatvertegenwoordigers (-sters);
  • Begeleider (-ster) jeugdbestuur;
  • Voorzitter (-ster) beheer wijkgebouw ’t Diekhuus;
  • Voorzitter (-ster) evenementencommissie.

 

Het bestuur heeft het recht één van bovengenoemde taken uit te besteden met uitzondering van de eerste drie genoemde. Maar de verantwoordelijkheid blijft bij het bestuur.

Ieder bestuurslid welke zitting heeft als voorzitter (-ster) of als begeleider heeft de plicht lopende zaken op bestuursvergaderingen mede te delen.

 

Schema bestuursverkiezingen:

Gekozen is voor een vast patroon. Eventuele tussentijdse verkiezingen worden in het rooster ingepast. Het rooster bestrijkt telkens 3 jaar.

 

Koppel 1:      – Penningmeester (-esse)

                     – 2e voorzitter

 

Koppel 2:      – Secretaris (-esse)

                    – 2e penningmeester (-esse)

                    – voorzitter (-ster) evenementencommissie

 

Koppel 3:      – Voorzitter wijkvereniging

                     – 2e secretaris (-esse)

 

5.  Samenstelling commissies

De wijkvereniging kent diverse commissies zoals:

 

  • Wijkkrant redactie en bezorgers (-sters);
  • Straatvertegenwoordigers;
  • Evenementencommissie;
  • Jeugdbestuur;
  • Beheercommissie wijkgebouw ’t Diekhuus;
  •  

Commissie leden worden benoemd door het bestuur. Zittingsduur voor de commissie is voor onbepaalde tijd, met recht van wederzijdse opzegging.

In iedere commissie zit een lid van het bestuur als voorzitter (-ster) of begeleider (-ster).

Uit hoofde van hun functie zijn zij verantwoordelijk voor het functioneren van de commissies.

 

6.  Wijkkrant

Het doel van de wijkkrant is om middels geschreven tekst een ieder lid te informeren omtrent alle informatie en activiteiten welke de wijkvereniging behartigd. Extremen groeperingen daargelaten.

De inhoud van de wijkkrant dient acceptabel te zijn voor alle bewoners/leden van de wijk.

Ingezonden artikelen worden ter beoordeling “redactie” geplaatst. De wijkkrant wordt maximaal 6 keer per jaar uitgebracht.

 

7.  Vergaderschema

Ieder jaar wordt een vergaderschema opgesteld ten behoeve van bestuurs- en commissie vergaderingen.

Uitganspunt hierbij zijn de redactie vergaderingen vooraf gaande het uitbrengen van de wijkkrant. Minimaal 2 weken en maximaal 5 weken voorafgaande aan de redactievergaderingen dienen de bestuurs- en commissie vergaderingen gepland te zijn.

Dit om reden dat kopij voor de wijkkrant op tijd op het redactie adres aanwezig is.

Meerdere tussentijdse vergaderingen zijn toegestaan.

 

 

8.  Algemene Leden Jaarvergadering (AVL)

In principe wordt één maal per jaar een AVL gehouden.

Minimaal 7 dagen voorafgaande aan deze AVL wordt een wijkkrant uitgebracht, met daarin vermeld;

 

– uitnodiging en agenda;

– de notulen van de voorafgaande AVL;

– bestuur mutaties;

– de eventuele investeringen groter dan € 1.000,00.

 

NOOT: deze gegevens komen enkel ter beschikking van de leden.

 

Tijdens de AVL wordt verantwoording afgelegd zoals statutair is vastgelegd. Tevens wordt uit iedere commissie verslag uitgebracht middels de verantwoordelijke bestuursleden, of de bij uitzondering aangewezene vervanger (-ster).

 

9.  Kascommissie

De kascommissie bestaat uit 2 personen. Zij worden gekozen voor een periode van 2 jaar. Per jaar wordt een lid van de commissie vervangen door een nieuw gekozen lid tijdens de AVL.

Tevens wordt ieder jaar een reserve lid gekozen. Deze neemt de plaats in van het commissielid dat door welke oorzaak dan ook verhinderd is.

 

De commissie heeft de bevoegdheid om naar eigen inzicht op basis van argumenten tussentijds controle(s) uit te oefenen.

 

10.       Aanmelding activiteiten

Van ieder activiteit dient melding gemaakt te worden in de wijkkrant. Zodanig dat een ieder in de gelegenheid wordt gesteld hieraan deel te nemen.

Ten behoeve van ’t Diekhuus dient voor één juni het activiteitenplan voor het daaropvolgend seizoen gereed te zijn.

 

Op de AVL dient het raamplan voor de activiteiten aan de leden bekend gemaakt te worden.

 

 

 

11.       Regeling ’t Diekhuus

Het ’t Diekhuus wordt verhuurd op basis van de “OVEREENKOMST VAN HUUR EN VERHUUR” d.d. 5 september 1984.

Het ’t Diekhuus dient gebruikt te worden, zodanig dat een ieder van de leden hiervan nut kan hebben.

Het beheer van het ’t Diekhuus is opgedragen aan een beheer commissie.

 

12.       Taken van de commissies

  • Redactie en bezorger (-ster)

Middels het geschreven woord de informatiestroom doorgeven aan de leden.

     Middels actief taalgebruik dient de leesbaarheid bevorderd te worden.

 

–    Straatvertegenwoordiger (-ster)

     Hij/zij heeft tot taak het wel en wee ten aanzien van de wijkvereniging vanaf de basis richting bestuur en commissies te brengen.

     Om reden van bescherming van het individu kan het noodzakelijk zijn dit als vertrouwelijk te behandelen.

     Middels het “LIEF EN LEED POTJE” zorgen zij voor attenties op het goede moment en de goede plaats.

 

–    Evenementencommissie
Zij heeft tot taak het organiseren van activiteiten. Zij behoort er op te letten dat de leden in staat zijn, minimaal één maal per jaar aan één van deze activiteiten deel te kunnen nemen.
Ter attentie van de uitvoering kunnen zij een beroep doen op de leden.
Haar hoofdtaak is een goede organisatie van haar activiteiten.

 

–    Jeugdbestuur
Haar taak is om activiteiten te organiseren en of uit te laten voeren ten behoeve van de jeugd.
De activiteiten moeten erop gericht zijn dat een iedere jeugdige hieraan minimaal één maal per jaar kan deelnemen.

 

–    Beheercommissie
Haar taak is het om ’t Diekhuus zodanig te beheren dat een ieder lid hiervan kan profiteren. Zij overlegd met de betreffende instanties over de vaststelling van data voor gebruik.
Zij ziet er op toe dat de “OVEREENKOMST VAN HUUR EN VERHUUR” wordt nageleefd.

 

 

 

13.       Algemene afspraken

  • Alle mededelingen ten behoeve van de media via het secretariaat verlopen.
  • Alle financiële transacties via de penningmeester (-es) lopen.
  • Alle gelden door de leden verzorgt voor donderdags 20:00 uur ingeleverd zijn bij de penningmeester (-es).
  • Ieder lid wordt geacht de bepalingen van de statuten en het HR te kennen alsmede alle verdere wettige vastgestelde en behoorlijk bekend gemaakte regels en bepalingen.

Ieder lid heeft het recht bij toetreding een exemplaar van de statuten en HR bij het bestuur aan te vragen.

 

 

Dit HR is goedgekeurd op de Algemene Leden Jaarvergadering van:

 

Plaats:

 

Datum: